Hoi esihenkilö! Muista nämä!

Halusin kirjoittaa tämän jutun uusille ja vanhoille esihenkilöille siksi, että helposti unohdamme arjessa, miksi ja miten olemme esihenkilöyteen työelämässämme päätyneet. Millaista oli olla se tyyppi, joka vasta unelmoi etenemisestä? Minkälaista päällikköä ja minkälaisia työtapoja tai taitoja silloin ihailin? Mikä sai minut ahdistumaan, mikä motivoi? Muistellaanpas!

Päällikkö, aina ja kaikkialla sinun velvollisuutesi henkilökuntaasi kohtaan on käyttäytyä hyvin eli ammattimaisesti, oikeudenmukaisesti ja kärsivällisesti. Et voi kettuilla, räyhätä, uhriutua tai heittäytyä marttyyriksi, etkä valitettavasti voi olla aina rehellinen. Ei kukaan meistä rakasta kaikkia, mutta esihenkilöasemassa et voi ottaa puolia, etkä valita avoimesti suosikkeja. Niin se vain on. Jos ystävystytte, hienoa! Varmista kuitenkin, ettet toimi ystäväsi eduksi muiden kustannuksella esimerkiksi työvuolistasuunnittelussa.

Hyvä esihenkilö! Muista, että kaikki eivät tiedä sitä mitä sinä tiedät. Et voi olettaa mitään. Voit vain varmistaa, että kaikki olennainen informaatio on kaikkien asianosaisten saatavilla tarvittaessa. Muista, että kaikki mitä henksusi ammattimielessä tietää tai ei tiedä riippuu sinusta esihenkilönä. Älä syytä henkilökuntaasi, jos he joutuvat soittamaan sinulle lomallasi. On sinun tehtäväsi delegoida, informoida ja varmistaa, että asiat sujuvat. Sinulle maksetaan siitä, sinä olet valinnut asemasi.

Rakas pomo. Älä aliarvioi työkavereitasi! Osa heistä osaa todennäköisesti jotakin paremmin kuin sinä. Sinun tehtäväsi on tunnustaa se, ja käyttää sitä teidän yhteiseksi hyödyksenne. Kuuntele, tarkkaile ja rekisteröi. Muista kuitenkin antaa kunnia sille kelle kunnia kuuluu! Meistä jokainen on varmaan törmännyt sellaisiin tyyppeihin työurallaan, jotka mielellään ottavat kunnian toisten ideoista ja oivalluksista. Sellainen tyyli on lopulta itsensä jalkaan ampumista, ei kukaan esittele uusia ideoitaan sellaiselle henkilölle, joka pihistää ne!

Hei kuka täällä on vastuussa? Sinä olet. Ole työpisteesi roolitusten suhteen selkeä ja yksiselitteinen. Älä odota ihmisten toimivan tietyillä tavoilla, jos et ole niitä heille selkeästi eritellyt. Kommunikoi tarpeet, tavat, tavoitteet ja odotuksesi työkavereillesi. Älä puhu kenestäkään selän takana työyhteisössäsi ikäviä asioita, älä parjaa.  Älä odota, että toiset lukevat ajatuksesi tai hienovaraiset vihjauksesi. Tiedosta vastuusi asioiden toimivuudesta ja sujuvuudesta. Auktoriteettiasemaa ei saavuteta sanomalla sitä tarpeeksi monta kertaa ääneen, vaan toimimalla niin, että vastuunkantosi on selvä asia jokaiselle sidosryhmiin kuuluvalle.

Esihenkilöys ei tarkoita sitä, ettetkö voisi, tai että sinun ei pitäisi jakaa vastuutasi. Voit ja sinun pitääkin. Asiat menevät lopulta mönkään, jos olet yhteisösi ainoa henkilö, joka pitää kaikkia naruja käsissään. Et ole yli-ihminen, eikä sinun sitä tarvitse ollakaan.

Ole tarvittaessa tiukkis ja opettele vaatimaan. Tarkoitan tällä sitä, että et ole mikään päiväkerhonohjaaja. Voit vaatia henkilökuntaasi harjoittelemaan, opettelemaan ja kehittymään. He ovat siellä töissä, heille maksetaan paitsi käsillä olevan tehtävän tekemisestä, myös siitä, että he voivat ja osaavat tehdä niin tulevaisuudessakin. Sinun tehtäväsi on luoda kehittymiselle puitteet ja työkalut. Panosta itse henksusi kouluttamiseen!

Esihenkilönä olet avainasemassa hyvän työilmapiirin ylläpitämisessä. Tämä on tärkeintä muistaa. Usein ravintolat näyttävät sellaisilta vuorovaikutuksen ja tunnelman suhteen, kuin mitkä ovat niissä työskentelevien henkilöiden väliset suhteet ja dynamiikka. Tyytyväiset ja arvostetut työntekijät ovat parempia asiakaspalvelijoita, parempia työkavereita ja parempia myyjiä. Niin se vaan on.

Terkuin,
Reija

Ja hei, empatiakyvystä plussaa!

Reija Penttinen

Ratkaisuja ravintola-alan työhyvinvointiin ja bisnekseen

Koutsit on ravintola-alan ammattilaisten uudenlainen valmentajaverkosto. Intohimonamme on kehittää kukoistavia ja kunnianhimoisia ravintoloita palvelumuotoilun, työhyvinvoinnin ja bisnesosaamisen kautta.

Tutustu valmennuksiin